четвъртък, 10 юли 2008 г.

В какво се състои болестта на нашия народ

“Да работиме, да работиме, тряба да работиме!” - се чуват гласове от сичките краища на нашето отечество, а народът ни, който и досега още не е можал да разбере разликата между думите работя и робувам, озърта се около себе си и пита: „какво да работя, как да работя и защо да работя? В продължение на цели пет столетия аз съм заприличал на скот от работа, а вие се още ми пеете старата песен, се още ме карате да робувам и се още ме подканяте като вол. Кажете ми какво да работя и аз ще да послушам вашите искрени гласове; само, знаете ли, аз искам такава работа, която да облекчи моите страдания, която да възнагради моят труд и която да ме извади из това гнуснаво робско състояние.” Целия текст тук

Христо Ботев

Колко актуално звучат тези думи на Ботев и днес. За съжаление публицистиката на Ботев не се изучава в българските училища, иначе щеше да има много повече свободомислещи хора. Днес народа ни, все повече затъва в блатото на новото робство, поднесено с много ароматни подправки от силните на деня. Кредитното робство в което сами доброволно се предаваме допринася да бъдем зависими от работата, която работим в момента, все пак един работник затънал в дългове е много по-послушен отколкото един относително финансово стабилен подчинен. Ние продаваме бъдещето си и още по-страшно - бъдещето на децата си, ползвай сега а плащай после. Реклами от рода вземи кредит веднага и не е нужно да го връщаш можеш само да си плащаш лихвите, но не ти казват че главницата си остава. Доста често те прилъгват с 0% лихва, добре от какво печелят ако това е вярно, нима банките са станали благотворителни дружества. Няма такова нещо като 0% лихва това е сиренцето в капана за мишки, ако мога да използвам известният израз. Още по нелепо и абсурдно е отпускането на заеми срещу недоказани доходи, което набира все повече популярност. Това е явна подигравка със законите в държавата, как може да има недоказани доходи това офицялно показва че има скрита сива икономика и заемите се обезпечават с парите от тази сива икономика и държавата не взима мерки. Това означава само едно, всичко се прави под покрова и с благословията на управляващите. Наскоро в едно предаване господин 10% - Александър Божков каза че тези които не могат да си плащат заемите са тъпи и че трябва да работят повече, ако трябва на две или три места. Истинска наглост.


4 коментара:

Графът каза...

Напълно сте прав за публицистиката на Ботев. Освен всичко друго, тя е ярък пример какво се е променило през тези 100 и кусур години за обикновения човек. Ако извадите от цитата горе само "В продължение на цели пет столетия" и го пуснете, ще познае ли някой, че това не са Ваши думи и не се отнасят за днес? Между другото, правил съм този експеримент преди години във форум с друг цитат.
А изказване на Божков не е наглост - това е вече официална линия в напредналите кап.страни. В САЩ дори официално препоръчват именно на 3 места!

ИСВЕВ каза...

Тази официална линия обаче, на мен вобще не ми допада. Ако това е демокрацията и републиката, то тогава значи има нещо сбъркано в тези системи на управление. Не съм много запознат, но си мисля, че това е политика основно в Сащ, докато в западна Европа политиката е по-социално ориентирана.

таничка каза...

Относно творчеството на Ботев не си прав, че никъде не се изучава публицистиката му. Лично аз в девети клас съм изучавала Ботев един цял срок- толкова много, че накрая вече имах чувството, че знам всичко за този човек и мога да тълкувам всяка негова дума, но не мисля че това ми помогна кой знае колко в живота. А за работата честно казано незнам. Мисля че общо взето хората в България гледат да увеличават с колкото може по- висока скорост количеството на свършената работа за сметка на качеството `и.

ИСВЕВ каза...

Изучава се поезията и може би част от файлетоните му, но журналистическите му статии не.

Гербът на моето семейство

Гербът на моето семейство