неделя, 13 април 2008 г.

Един нов православен християнин.

Вчера кръстихме сина си Огнян. От дълго време искахме да го направим но все отлагахме, докато преди седмица решихме, че няма за кога да чакаме. Той е вече на две годинки, така че наистина даже бяхме закъснели. Чел съм по книгите, как през 1872 г. в Ловеч на Йорданов ден са кръщавали и малки пеленачета направо във ледените води на Осъм. На този празник е присъствал и Апостола - Васил Левски наречен още Йеродякон Игнатий. На нас това ни се струва едва ли не садистично и се съмнявам, че някои родител би подложил на подобна кръщавка дори и порасналото си вече дете, но тогава това се е правило за здраве, и майките са искали точно тогава да кръщават детето си, аз лично сега не бих направил такова нещо. Тогава хората са били силно вярващи, което им е давало вътрешна сила да извършат така ритуала. Сега малко хора вярват искренно и разбират същноста на тайнството наречено кръщавка. Незнам дали наистина с отслабване на вярата ставаме по-слаби, както психически така и физически, но факт е, че децата ни боледуват много повече от преди години, постоянно се появяват нови и нови заболявания, особенно алергии, децата ни са все по-кекави а родителите сме все по-забързани и обезверени. Обезверени е дума описаща много точно състоянието на духа на хората в момента. Хора без вяра, незнаещи в какво да намерят опора, гонещи постоянно кариера и просперитет за сметка на семейния уют, въпреки че се оправдават че правят всичко това именно в името на този уют. Аз самият не мога да кажа, че съм силно вярващ и че разбирам смисъла на християнството, но след като получих помощ в труден момент именно от вярващи християни, се замислих как щях да постъпя аз на тяхно място ако имах техните възможности и някой мой приятел беше изпаднал в същата ситуация в която бях изпаднал аз. Ще кажа само че, тези хора ми дадоха голям паричен заем без да ми искат лихва или някакви гаранции че ще им го върна. Аз лично надали бих постъпил така по това време. Видях че тези хора имат едно спокойствие и вяра каквито аз не притежавам. Реших да ги поканя те да кръстят сина ми, за да не бъде това просто един празен ритуал, превръщащ се в обичай чйито смисъл неразбираме. Днес ходихме да го причастят, аз лично останах учуден от държанието на сина ми в църквата, той прие причастието без никакво съпротивление, а в къщи е много трудно да го накараш да сложи нещо в устата си, и след това гледаше с голямо удивление стенописите. Както и да е аз съм доволен, въпреки, че неосъзнавам напълно смисъла на това което се случи, все пак надявам се сина ми да има нещо в което да вярва, за да не се присъедини като порасне към ордата на изнервените и постепенно побъркващи се хора които ни заобикалят.

Ето и клипче на част от кръщавката:
video

Друго нещо, което ме вълнуваше беше именния ден на сина ми. След като търсих информация се оказа, че има имен ден и на 8 ноември-Архангелов ден и на 20 декември-Игнажден. Все още не знам кога да му празнувам именния ден. В крайна сметка може и на двата дни. Иках и да му вземем икона на неговия светец и докато се ровех в интернет попаднах на много интересни литографии от манастирите в Света Гора, който ме поразиха с невероятната си изработка. Сега съм намислил да накарам някой да ми нарисува копие на някоя от тези икони и да я осветим. Ето вижте ги и сами.

Свети архангел Михаил мъчи душата на богатия.


Свети Георги, Свети Теодор, Свети Евстати, Свети Димитър.


Ето и литографии изобразяващи някои от манастирите на Света Гора:

Света гора поглед на запад-1713г.


Света гора поглед на изток 1713г.


Манастира Ватопед


Манастира Дусик


Манастирът Симонопетра


Ето и две интересни литографии правени от българския хилендарски монах Павел през 1816г. Те съдържат поучения, които с малко повече усилия, мисля че всеки може да разчете.

Човек и Смърт


Главата на Адам


Символа на Вярата

1. Вярвам в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и земята, на всичко видимо и невидимо.

2. И в един Господ Иисус Христос, Сина Божий, Единородния, Който е роден от Отца преди всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, чрез Когото всичко е станало.

3. Който заради нас, човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти от Духа Светаго и Дева Мария и стана човек.

4. И бе разпнат за нас при Понтия Пилата, и страда, и бе погребан.

5. И възкръсна в третия ден, според Писанията.

6. И възлезе на небесата и седи отдясно на Отца.

7. И пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край.

8. И в Духа Светаго, Господа, Животоворящия, който от Отца изхожда, Комуто се покланяме и го славим наравно с Отца и Сина, и Който е говорил чрез пророците.

9. В едната, света, вселенска (съборна) и апостолска Църква.

10. Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете.

11. Чакам възкресение на мъртвите.

12. И живот в бъдещия век! Амин.

Ето и едно от любимите песнопения на Апостола на Свободата
Васил Левски - Йеродякон Игнатий:

Достойно есть

2 коментара:

Анонимен каза...

Много долня работа...

Анонимен каза...

здравейте - именният ден на детето може да е и на празника на св. Серафим Саровски

Гербът на моето семейство

Гербът на моето семейство